طرح تاریخ شفاهی زنان و دختران دفاع مقدس برای ارئه به نهادها و مجلس
- پنجشنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۸ ب.ظ
للحق
مقدمه اول(جمع آوری سند و منبع)
تاریخ دفاع مقدس سرشار از سوژه ها و اتفاقاتی است که اشاره به هر کدام می تواند محرکی برای تغییرات اخلاقی و تربیتی یک جامعه گردد.
اغلب تصاویری که برای نسل جوان از این قسمت از تاریخ نقل می شود، مربوط به میدان جنگ و خط مقدم است، اما کمتر تصویری از پشت جبهه برای نسل جوان نقل میشود در حالی که در پشت جبهه، زنان، بچهها و پیرمردها مشغول کمک به دفاع از کشور بودهاند.
یکی دیگر از ایرادهای روایت تاریخ دفاع مقدس این است که اغلب روایتها مردانه است و زندگی خانمها کمتر روایت شده است برای مثال یکی از این اندک روایت ها، روایت کمتر شنیده شده زنان پیشمرگ نهاوند است که وقتی متوجه میشوند منافقان در غذای ارسالی به جبهه سم ریختهاند خود، غذاها را تست میکردهاند که از سالم بودنش مطمئن شوند.
مقدمه دوم(بار تربیتی برای مصاحبه کننده)
ارتباطگیری با خانوادههای رزمندگان دفاع مقدس و جمعآوری خاطرات آنها علاوه بر این که میتواند به گردآوری منبع و سندی برای جوانان و نسلهای آینده، منجر شود، خود میتواند برای مصاحبه کنندهها بار تربیتی داشته باشد و آنها را بیواسطه با فضای خانوادههای رزمندگان در زمان دفاع مقدس و رابطه بین اعضای خانواده آنها، آشنا کند.
مقدمه سوم(درگیر کردن فضای تئوری مدرسه و دانشگاه با کار عملی)
یکی از ایرادات سیستم آموزشی، عدم ارتباط بین درسهای تئوری و کار عملیست، دانشآموزان و دانشجویان کمتر، مشاهدهای از کارکردهای درسهایی که میخوانند را دارند، و این باعث عدم درک مناسب از آنچه میخوانند، میشود، طرحی که در ادامه معرفی میشود میتواند خلاء مربوطه را در درس تاریخ تا حدود زیادی جبران کند.
معرفی طرح
تهیه کتاب هدف کوتاه مدت این طرح است؛ بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان نهادی که به امور شهدا و جانبازان رسیدگی میکند میتواند با تعاملی که با آموزش و پرورش و دانشگاه صورت میدهد، پروژه جمعآوری خاطرات مادران و همسران رزمندگان را به عنوان یک قسمت از واحدهای درسی در دروس مدرسه و دانشگاه جای دهد، و اسناد، خاطرات و سوژه های مناسب فیلم، کتاب و نشریه را در مدتی کوتاه جمع کند.
در پایان
"وظیفه من نیست!" متاسفانه این جمله یکی از آفات هیئتی نبودن کارهاست.
امید است با قانونی شدن این طرح و جمع آوری تاریخ کامل دفاع مقدس، وظیفه خودمان را در قبال جوانان و نسل آینده به طور مناسب انجام دهیم.
- ۹۴/۰۹/۱۲