طرح آماده

طرح‌ها و خاطراتی که می تواند مورد استفاده "فرهنگیان" قرار گیرد

طرح آماده

طرح‌ها و خاطراتی که می تواند مورد استفاده "فرهنگیان" قرار گیرد

نقدی بر فرهنگ مطالبه گری

یکی از مسئولیت های شهروند مسلمان داشتن حس مسئولیت نسبت به وقایع در حال جریان روز است، وقایعی که تاریخ یک ملت را رقم میزند، وقایعی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با اهداف حکومت اسلامی مرتبط است.

یکی از اهداف حکومت اسلامی اجرای عدالت در جامعه است، عدالتی که توسط خود مردم و برای مردم اجرا میشود، مردمی که همگی در جهت اجرای این عدالت نقش دارند گاهی به صورت مسئول یک ارگان دولتی و گاهی به عنوان مسئول نفس اماره! گاهی به صورت مجری قانون و گاهی به صورت ناظر قانون، گاهی به صورت دانشجو و گاهی به صورت شهروند عادی، گاهی به صورت ۹۰ فوتبالی و گاهی به صورت پایش اقتصادی.

در نهایت همه مسلمانانی که در جامعه اسلامی ایران زندگی میکنند باید نسبت به اجرای قوانین مصوب در مجلس که برای اجرای عدالت تعیین شده اند احساس مسئولیت و وظیفه کنند.
نگارنده، مطالبه گری را قانون نوشته شده ای نمی داند اما معتقد است قوانین نانوشته زیادی وجود دارد! انقلاب اسلامی نقطه اوجی بود بر مطالبه گری یک ملت شیعی.
دانش آموز و دانشجوی ما تا وقتی که نسبت به دروس بی فایده ای که در دوران تحصیل به او خورانده میشود از وزارت آموزش و پرورش مطالبه دروس استاندارد مطابق با آموزه های دینی نکند این دروس همچنان به صورت آموزش به او خورانده میشود، سرباز ما تا وقتی که خود، از مسئولین برنامه مشخصی نخواهد باید همچنان دو سال از بهترین دوران زندگیش را فقط بگذراند!
جان مطلب را در آیه ۱۱ سوره مبارکه رعد میبینیم که چنین می فرمایند: « لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ یَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ _ براى او فرشتگانى است که پى در پى او را به فرمان خدا از پیش رو و از پشت سرش پاسدارى مى‏کنند.

در حقیقت، خدا حال قومى را تغییر نمى‏دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند. و چون خدا براى قومى آسیبى بخواهد، هیچ برگشتى براى آن نیست، و غیر از او حمایتگرى براى آنان نخواهد بود.»
شهروند مسلمان و انقلابی نباید همیشه منتظر باشد که سنگ بنای یک اصل اسلامی از مجلس بیرون آید گاهی مردم باید جلوتر از مجلس حرکت کنند و مشکلات و راه حل های غلبه بر آنها را به تصمیم گیرندگان یادآوری کنند و مصداقی باشند از انسان جامعه اسلامی عدالت خواه.
و من الله توفیق